ورود به سامانه حمایت معیشتی و مشاهده نتایج بازبینی دهک‌ بندی خانوار


سامانه حمایت

مشاهده نتایج بازبینی دهک‌ بندی خانوارها در سامانه حمایت معیشتی

تهران- ایرنا- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، اعلام کرد: هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند ضمن مشاهده نتایج، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را ثبت کنند.

آدرس سامانه جدید حمایت چیست؟

به گزارش ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند.

مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار یارانه بگیر

براساس این گزارش، همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به‌صورت تفکیک شده ثبت کنند.

از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص ماخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است، البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

مشاهده نتایج بررسی مجدد دهک بندی خانوار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، دعوت کرده است تا برای مشاهده نتایج بررسی‌ها بر اساس اطلاعات به‌روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: برای خدمت‌رسانی بهتر، سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه کنند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه کنند.

گفتنی است، سامانه‌ای که قبلاً فعال بود صرفاً قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش موردنظر را داشت، در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می‌توانند اعتراض خود را به تک‌تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و … به‌صورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

دانلود اپلیکیشن سامانه حمایت (به زودی)

هموطنان می توانند از طریق اپلیکیشن اندرویدی و IOS هم به سامانه حمایت وزارت کار و رفاه اجتماعی دسترسی داشته باشند. تا اطلاعات درآمدی، نتیجه اعتراض به دهک بندی و حذف یارانه خانوار و همچنین علت عدم دریافت یارانه را مشاهده و پیگیری نمایند.

راهنمای ثبت نام در سامانه حمایت

کاربر با مراجعه به سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir وارد صفحه اصلی می شود و گزینه ورود/ثبت نام که در بالای سمت چپ صفحه قرار دارد را انتخاب می نماید.

فرایند ثبت نام

در صورتی که فرد برای اولین بار وارد این سامانه شود، گزینه ی ثبت نام را انتخاب کرده و وارد صفحه زیر می گردد . پس از وارد کردن شماره تلفن همراه (که الزاما باید به نام فرد متقاضی باشد) ، کد ملی ، تاریخ تولد و عبارت امنیتی، با فشردن کلید ارسال کد اعتبار سنجی، کد یکبار مصرف به شماره فرد ارسال می گردد . پس از ورود این کد، ثبت نام فرد نهایی شده و اطلاعات فرد در سامانه ذخیره می گردد.

فرایند ورود به سامانه حمایت

در صورتی که فرد قبلا مراحل ثبت نام خود را طی کرده باشد وارد صفحه ورود می شود و با وارد کردن شماره تلفن همراه و عبارت امنیتی و فشردن کلید ارسال کد اعتبار سنجی، کد یکبار مصرف دریافت می کند.

فرد متقاضی پس از وارد کردن کد تایید، بر روی عبارت ورود به سامانه حمایت کلیک می نماید. در صورتی که کد یکبار مصرف دریافت نشود و یا پس از دریافت به صورت اشتباه وارد شود، بعد از پایان زمان مقرر که در پایین کادر مشخص شده است، کد به صورت خودکار و مجددا به شماره همراه وارد شده ارسال می گردد.

فرایند خروج از سامانه حمایت

پس از بررسی وضعیت، فرد به صفحه ی اصلی باز میگردد و با فشردن دکمه خروج کار با سامانه پایان می پذیرد و فرد از سامانه خارج می گردد.

راهنمای درخواست بررسی دهک بندی در سامانه حمایت

مرحله ۱ :درخواست بررسی

پس از ورود به پنل کاربری، متقاضی میتواند دهک خانوار خود را مشاهده نموده و همچنین با کلیک بر روی قسمت اعضای خانوار و اطلاعات شناسه اقتصادی، میتواند وضعیت کلی خود را مشاهده نماید. سپس در صورتی که به وضعیت دهک، اطلاعات شناسه اقتصادی و اعضای خانوار خود اعتراض دارد، میتواند با ورود به قسمت درخواست بررسی اعتراض خود را ثبت نماید.

مرحله ۲ :توافق نامه

پس از ورود به قسمت درخواست بررسی، فرد توافق نامه را به صورت دقیق مطالعه و در صورت تایید این توافق نامه روی گزینه موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم کلیک نموده و سپس روی دکمه ثبت و ادامه کلیک مینماید.

مرحله ۳ : اطلاعات خانوار

پس از مشاهده اطلاعات خانوار در صورتیکه این اطلاعات مورد تایید فرد باشد، مطابق شکل زیر گزینه صحیح است را انتخاب نموده و پس از کلیک بر دکمه ثبت و ادامه وارد صفحه ی بعد میشود.

چنانچه اطلاعات خانوار مورد تایید فرد نباشد با انتخاب گزینه صحیح نمی باشد، راهنمای نمایش داده شده را مطالعه و آن را تایید نموده و پس از آن گزینه ثبت و ادامه را انتخاب و وارد صفحه بعد میشود.

مرحله ۴ :اطلاعات خودرو

در این مرحله، فرد متقاضی پس از مشاهده اطلاعات خودرو، در صورت تایید اطلاعات مربوط به خودروها، گزینه صحیح است درخواست بررسی ندارم را انتخاب مینماید و پس از کلیک کردن بر روی گزینه ثبت و ادامه وارد صفحه بعد میشود.

اما در صورت اعتراض به موارد ذکر شده، میبایست در قسمت درخواست بررسی یکی از گزینه های دیگر را انتخاب نماید. اعتراض به خودروها در دو حالت زیر اتفاق میافتد که در هر دو حالت، فرد پس از انتخاب دلیل اعتراض بر روی آیکن ثبت و ادامه کلیک و وارد صفحه بعد میشود.

۱- در صورتیکه گزینه اساسا این خودرو در مالکیت فرد نبوده است انتخاب کند.

۲- در صورتیکه خودرو واگذار شده ولی فرایند فک پلاک هنوز طی نشده است را انتخاب کند.


مرحله ۵ :اطلاعات واریز و خرید

پس از نمایش مجموع برداشت خانوار در نیمه اول و دوم سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ،فرد در صورت تایید این اطلاعات میبایست در قسمت درخواست به بررسی مجدد گزینه ندارم را انتخاب نماید و پس از فشردن دکمه ثبت و ادامه وارد صفحه بعد میشود.

ولی در صورتیکه فرد به اطلاعات واریز و خرید اعتراض دارد گزینه دارم را انتخاب مینماید و پس از آن گزینه ثبت و ادامه را انتخاب و وارد صفحه بعد میشود.


مرحله ۶ :اطلاعات درآمد

در قسمت اطلاعات درآمد، با توجه به اینکه این مبالغ به طور مستقیم از پایگاه داده ثبتی دریافت میشود امکان اعتراض وجود ندارد و پس از مشاهده این قسمت، گزینه ثبت و ادامه را انتخاب و وارد صفحه بعد میشود.


مرحله ۷ :شرایط خاص

این قسمت مربوط به خانواری است که اعضای خانوار آن دارای شرایط خاص است.

۱- در صورتیکه فرد گزینه شرایط اقتصادی خانوار تحت الشعاع بیماری پرهزینه یکی از اعضاست را انتخاب کند، مطابق شکل زیر میبایست نام فرد، نوع بیماری و سازمان بیمه گر را از لیست انتخاب نماید.

۲- در صورتیکه خانوار دارای عضو معلول تحت پوشش سازمان حمایتی می باشد نام فرد را مطابق شکل زیر انتخاب نماید.

درصورتی که فرد به هر دو قسمت (بیمار پر هزینه و بیمار معلول) اعتراض دارد میتواند در هر مورد گزینه های مورد نظر را انتخابنموده و در نهایت دکمه ثبت و ادامه را انتخاب نماید.

مرحله ۸ :تعهد نامه

در قسمت تعهدنامه، فرد به طور دقیق متن را مطالعه نموده و در صورت تایید موارد فوق را مطالعه نموده و قبول دارم و سپس کلیک بر دکمه ثبت و ادامه فرایند بررسی شرایط خانوار پایان میپذیرد.


مرحله ۹ :پایان

در این مرحله فرد کد رهگیری جهت پیگیری را مشاهده مینماید و علاوه بر این کد پیگیری برای فرد پیامک میشود.

فیلم آموزش درخواست بازبینی در سامانه حمایت



منبع