نقش ورزش و تغذیه خوب در ترک مواد • تصویر از مجله زندگی


نقش ورزش و تغذیه خوب در ترک مواد مخدر

عوارض اعتیاد برای هر فردی متفاوت است، اما برخی از عوارض مانند افسردگی، وسوسه برای از سرگیری مصرف مواد مخدر، ضعف جسمانی، اختلالات دستگاه گوارش و موارد دیگر در بیشتر افراد دیده می شود. انجام فعالیت های ورزشی و داشتن سبک زندگی سالم در طول روز به همه توصیه می شود.

در این میان، رژیم غذایی سالم و ورزش در افرادی که اخیرا مواد مخدر را ترک کرده اند، اهمیت بیشتری دارد. سبک زندگی سالم در بهبود وضعیت جسمی و روحی این گونه افراد و همچنین تکمیل فرآیند درمان تاثیر بسزایی دارد. انجام ورزش های هوازی یکی از حرکاتی است که احساس شادابی و نشاط را در افراد ایجاد می کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد نقش ورزش و تغذیه خوب پس از قطع دارو بیشتر بدانید.

تاثیر ورزش و تغذیه خوب در دوران نقاهت از اعتیاد

اکثر افرادی که در دام اعتیاد به مواد مختلفی مانند ریتالین گرفتار شده‌اند، رژیم غذایی نامناسبی داشته‌اند، این عامل باعث می‌شود این افراد با مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، مشکلات گوارشی و بی اشتهایی مواجه شوند. افرادی که دائما مواد مخدر مصرف می کنند، سیستم گوارش ضعیف تری نسبت به دیگران دارند. در واقع، سیستم گوارش آنها برعکس یک فرد عادی عمل می کند، یعنی به غذای بیشتری نیاز است. بدن انرژی کمتر و غذای غیر ضروری دارد. بیش از حد معمول وارد بدن می شود. بدون شک داشتن تغذیه مناسب در دوران ترک اعتیاد و سم زدایی می تواند بسیار مفید باشد.

نقش ورزش و تغذیه خوب در ترک مواد مخدر

ورزش باعث بهبود مغز و بدن می شود، در واقع با ورزش می توانید ماهیچه هایی که در طول مصرف مواد ضعیف شده اند را بازیابی کنید و سریعتر مواد را ترک کنید. علاوه بر این، احساس شادی و شادی ناشی از ورزش باعث کاهش استرس در هنگام بهبودی از اعتیاد می شود.

به طور کلی اولین مرحله بهبودی از اعتیاد به همه داروها، به عنوان مثال ریتالین، سم زدایی از بدن نامیده می شود. در طی این فرآیند، تمام داروهای موجود در بافت ها، اندام ها و اندام های داخلی باید به طور کامل از بدن دفع شوند. داشتن یک رژیم غذایی سالم در این دوران بسیار مهم است تا فرد بتواند با کمترین عارضه بر ضعف ها و فشارهای این دوران غلبه کند.

علائم خماری ریتالین را می توان با داروهای روانپزشکی خاص و درمان های موثر کنترل کرد. مراکز توانبخشی مکانی عالی برای شروع درمان ترک ریتالین هستند. مدت زمان تحمل علائم ناشی از قطع مصرف ریتالین تحت تاثیر عوامل مختلفی است که مهمترین آنها طول مدت مصرف دارو و دوز معمول دارو است.

برای افرادی که از اعتیاد بهبود می یابند، خوردن تنها سه وعده غذایی در روز کافی نیست و باید میان وعده ها یا مکمل ها را همراه با وعده های غذایی اصلی خود مصرف کنند. خوردن یک میان وعده می تواند از تنش یا مشکلات رفتاری ناشی از کناره گیری جلوگیری کند.

برای داشتن یک برنامه درمان اعتیاد موثر، مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد معتبر ضروری است. مرکز نگهداری اعتیاد پیام سلامت به در تمام مراحل درمان بیمار را همراهی می کند و داشتن کادری مجرب کمک زیادی به ترک اعتیاد دائمی و دائمی می کند.

برخی از غذاهایی که مصرف آنها در این دوران توصیه می شود عبارتند از:

  • میوه تازه
  • فرنی کم چرب
  • پنیرهای محلی و لبنیات تازه
  • کشمش و سایر میوه های خشک
  • سبزیجات خام
  • ماست کم چرب منجمد

همچنین مواردی که در این مدت توصیه نمی شوند عبارتند از:

  • چیپس سیب زمینی
  • آبمیوه های مصنوعی (سندیس)
  • بستنی
  • کلوچه و شیرینی
  • نوشابه و نوشابه
  • نوشیدنی های الکلی

مرحله دوم بهبودی اعتیاد، بازپروری و تجدید است. در این دوره فرد می تواند با انجام ورزش به میزان قابل توجهی از عوارض جانبی و تمایلات منفی به مصرف مجدد داروها بکاهد. یکی از متداول ترین روش ها برای رهایی از اعتیاد، داشتن یک برنامه ورزشی روتین و یک رژیم غذایی سالم است.

شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن و سایر ورزش های هوازی که باعث افزایش ضربان قلب و حرکت دادن پاها می شود از جمله ورزش های موثر برای رهایی از اعتیاد و کاهش عوارض آن هستند. برخی از فواید ورزش در این دوران عبارتند از:

  • این امر وسوسه مصرف مجدد مواد مخدر را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • تأثیر مثبت بر ارتباطات و تعاملات اجتماعی و تقویت آن.
  • به درمان افسردگی و اضطراب کمک می کند

معرفی بهترین ورزش ها برای رهایی از اعتیاد

به طور کلی انجام ورزش در دوران بهبودی اعتیاد به شدت توصیه می شود، عرقی که پس از انجام این حرکات از بدن فرد خارج می شود باعث شادابی و نشاط می شود. برخی از بهترین ورزش ها در دوران بهبودی اعتیاد عبارتند از:

1- یوگا و مدیتیشن

افراد با انجام حرکات یوگا به نوعی سلامت جسم و روح خود را تضمین می کنند. یوگای قدرتی می تواند بدن را تقویت کرده و دوپامین را در بدن آزاد کند که باعث آرامش فرد بیمار می شود و دوره ترک خود را به دور از استرس سپری می کند.

2- ورزش های تیمی

ورزش به خودی خود تاثیر زیادی بر روح و جسم افراد مبتلا به اعتیاد دارد، اما اگر این تمرینات به صورت گروهی و بین افراد سالم انجام شود، انگیزه مضاعفی به فرد منتقل می شود.

3- پیاده روی و دوچرخه سواری

پیاده روی و دوچرخه سواری مستقیماً بر میزان ولع مصرف مواد مخدر تأثیر می گذارد.

4- ورزش های قدرتی

ورزش‌های قدرتی مانند شنا، وزنه‌برداری و سایر ورزش‌ها در خلاصی از انرژی و استرس اضافی در هنگام رهایی از اعتیاد مؤثر هستند.

5- کوهنوردی

کوهنوردی یک ورزش گروهی است و باعث افزایش ضربان قلب نیز می شود، این دو عامل در ایجاد انگیزه و احساس نشاط در دوران رهایی از اعتیاد موثر خواهد بود.

آخرین کلمه

شکی نیست که مصرف طولانی مدت مواد مخدر و الکل باعث آسیب بافت مغز و در نتیجه بروز مشکلات زیادی می شود. در واقع بهتر است بگوییم که اثرات منفی مصرف دارو مانند اثر پیری بر مغز اثر می گذارد و باعث حل شدن یا از بین رفتن ماده سفید مغز می شود.

بنابراین می توان گفت افرادی که برای مدت طولانی معتاد به مواد مخدر بوده اند، از نظر روحی و جسمی آسیب های زیادی را متحمل شده اند، کاهش قدرت بدنی و سوءتغذیه از مواردی است که در دوران ترک مواد بسیار شایع است. اما باید بدانید که با انجام چند حرکت ورزشی در طول روز و رژیم غذایی سالم می توان این عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش داد.



مجله ازدواج