عده در ازدواج موقت چقدر است؟

خوب است بدانید که ازدواج موقت تنها در مذهب شیعه وجود دارد و عالمان امامی پس از پیامبر اسلام (ص) و طبق آیه 24 سوره نساء آن را تایید می کنند و مشروع می دانند. برخی هم اعتقاد دارند که با مشخص نشدن مدت زمان عقد، خود به خود تبدیل به عقد دائم خواهد شد. در جامعه امروزی ما این امر حامیان و منتقدان مخصوص به خود را دارد. شما می توانید با مشاوره وکیلان حاذق ما در این امر از تمامی حق و حقوق خودتان آگاه شوید و به درستی تصمیم بگیرید. در هنگام تصمیم گیری در امر ازدواج موقت و دانستن تمام حق و حقوقتان در این امر دچار سردرگمی شوید اما نگران نباشید اپلیکیشن حقوقی شهرداد اینجاست تا به شما در این زمینه راهنمایی های لازم را بدهد. البته لازم به ذکر است زن و مرد می توانند پس از پایان یافتن مهلت ازدواج آن را به ازدواج دائم تبدیل کنند.

مدت عده دو بار پاک شدن از عادت ماهانه است البته پس از پایان صیغه موقتی که بین دو نفر جاری شده است. اینها سوالاتی است که ممکن است ذهن خیلی از افراد را به خود درگیر کرده باشد. این ازدواج برخلاف ازدواج دائم نیاز به طلاق ندارد و پس از اتمام مدت تعیین شده رابطه زوجیت بین زن و مرد خود به خود به اتمام می رسد. اما در ازدواج موقت این مسئله امکان پذیر نیست به دلیل اینکه در صورت عدم تعیین مهریه قرارداد بین زن و مرد باطل می شود. اما علمای عادی در تفسیر این آیه اعتقاد دارند که، آیه 24 سوره نساء در ارتباط با استمتاع در ازدواج دائم است و هیچ ارتباطی به ازدواج موقت ندارد. اما عده ای بر این باورند که اگر مدت زمان تعیین شده از طول عمر انسان بیشتر باشد میتوان آن را به صورت ازدواج دائم در نظر مجله خبری wedlockmag گرفت. این موضوع برخلاف ازدواج دائم است که فقط به چهار همسر دائم به صورت همزمان مجله خبری wedlockmag محدود شده است. اما باید این نکته را در نظر داشت، در ازدواج دائم زوجین می توانند تعیین مهریه را به بعد ازدواج موکول کنند و یا حتی توافقی در مورد آن نکنند.

در این مورد اختلاف نظر بسیاری وجود دارد و برای آن چهار دیدگاه اعلام کرده اند. همانند ازدواج دائم در این نوع از ازدواج هم باید مهریه ای برای زن تعیین شود و مقدار این مهریه هم با توافق دو طرف ازدواج تعیین می شود. اما نظر شریف مرتضی این است که زن و شوهر از یکدیگر ارث خواهند برد مگر اینکه در هنگام عقد شرط بگذارند که به آن ها ارثی تعلق نگیرد. مهم ترین ویژگی که می توان به آن اشاره کرد این است که با اتمام مدت تعیین شده در آن بدون نیاز به طلاق ازدواج به پایان می رسد. همانطور که به آن اشاره کردیم به این ازدواج متعه هم گفته می شود و متعه به معنای تمتع است. همانطور که به آن اشاره کردیم در ازدواج موقت طلاق وجود ندارد برخلاف ازدواج دائم که برای پایان یافتن ازدواج نیاز است که زن و مرد از هم طلاق بگیرند. همچنین همانطور که به آن اشاره کردیم ازدواج موقت خاص شیعیان است و فقه های امامیه با توجه به آیه 24 سوره نساء آن را درست و صحیح می دانند. در قانون مدنی ایرانی برای گفتن صیغه موقت اشاره ای به عربی بودن کلمات ندارد و زن و مرد می توانند با استفاده از جملات فارسی خطبه صیغه را بخوانند.

اما امکان پذیر بودن مشخص کردن شرط توارث در ضمن عقد مشخص نیست. در دین اسلام نوعی ازدواج است که در آن زن و مرد برای مدت محدودی با مهریه ای مشخص، به عقد هم درمی آیند. درازدواج موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی برند اما اگر در هنگام عقد شرط بگذارند که به آن ها ارث تعلق می گیرد این مورد را برخی از احادیث هم تایید کرده اند. ازدواج موقت که به صیغه هم معروف است و به آن متعه یا نکاح منقطع هم می گویند. اما اگر در این مدت صیغه شوهر زن فوت کند، عده آن زن مانند ازدواج دائم است. و اما آخرین دیدگاه در قانون مدنی ایران است که با توجه به ماده 940 گفته شده است: «زوجین که زوجیت آنها دائم بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث میبرند.» این مورد ما را از این مسئله آگاه می کند که در ازدواج موقت چیزی تحت عنوان ارث وجود ندارد. اما شاید کمتر کسی باشد که ازدواج موقت را بطور کامل بشناسد و شرایط آن را بصورت کامل کاملا بی طرفانه بداند به همین دلیل بدون شناخت مسئله ای نباید درباره آن قضاوت کرد.