زمان اعلام نتایج اعتراضات معلمان مشخص شد

وی افزود: مرحله استقرار رتبه معلمان شامل دو مرحله اجرا و پاسخگویی به شکایات است و در پایان این مرحله همه افراد باید به رتبه شایسته خود دست یابند و پس از آن در مرحله ارتقاء می توان معیارهای جدیدی را تدوین و قوانین امتیازدهی را تغییر داد.

تقریبا چند درصد از معلمان به رتبه خود اعتراض داشتند؟ وی ادامه داد: از مجموع 940 هزار معلم مشمول نمره گذاری، 34 درصد معلمان به معدل خود اعتراض داشتند، البته لازم به ذکر است که بر اساس قانون نمره گذاری، معلمان مجاز به دریافت معدل بالاتر از سن خود نیستند، به عنوان مثال برای 15 سال سابقه خدمت، سقف پایه 3 تعیین شده است.

(طبق قانون رتبه بندی معلمان، حداقل سابقه کار معلم برای کسب رتبه دانشیاری و استاد تدریس به ترتیب (15) و (21) سال است. مربی معلم، مربی معلم، استادیار تدریس، دانشیار تدریس و استاد تدریس به ترتیب معادل رتبه های 1، 2، 3، 4 و 5 می باشد).

اکثر معلمان به شاخص های رفتاری و ارائه اسناد اعتراض دارند

وی در تشریح روند بررسی اعتراضات نمره دهی گفت: فرآیند نمره دهی معلمان در سامانه انجام شد و طبیعتاً در چنین شرایطی توجیه و پاسخگویی مشکل است، بنابراین سعی کردیم در مرحله بررسی اعتراض ابتدا به سؤالات فرهنگیان پاسخ دهیم. مرحله دوم و سوم در بررسی اعتراضات امتیازدهی، بررسی اسناد و مطالب مربوط به اعتراض افراد و سپس تشکیل کارگروه هایی برای رسیدگی به ایرادات است.

چه کسی اعتراض به درجه بندی را بررسی می کند؟

وی ادامه داد: در حال حاضر در مرحله تعیین رتبه هستیم و با توجه به اینکه بخشی از فرهنگیان معترض هستند، فرآیندها باید بر اساس شرایط گذشته باشد، بنابراین در مرحله مدیریت اعتراضات، امکان تولید استاندارد جدیدی برای مدیریت اعتراضات وجود ندارد و اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان باید پس از طی این مراحل انجام شود تا عدالت رعایت شود.

هاشمی بیان کرد: پس از تکمیل پرونده در کارگروه ها به کمیته ارزیابی مربوطه ارسال می شود و رتبه های اول و دوم کمیته سنجش استان و رتبه های سوم، چهارم و پنجم کمیته مرکزی ارزیابی که در وزارت آموزش و پرورش مستقر است، بررسی و رتبه نهایی افراد در کمیته های ارزشیابی مشخص می شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: گروه های ضربتی مدیریت اعتراضات در سطح منطقه به دلیل شناختی که منطقه آموزش و پرورش از نقاط قوت خود دارد تشکیل شد، زیرا یکی از سوالات و ایرادات معلمان این بود که چه کسی آنها را ارزیابی کرد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: از مجموع 940 هزار معلمی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، 34 درصد معلمان به ارزیابی خود اعتراض کردند.
در حال حاضر، رتبه بندی معلم در حال رسیدگی به اعتراض است و معلمانی که در بازه زمانی اعلام شده با ثبت اعتراض و بارگذاری مدارک مربوط به رتبه خود اعتراض کردند، اکنون منتظر تعیین رتبه های جدید هستند.

اعلام نتایج تظاهرات تا پایان تابستان

کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری یکی از کارگروه هایی است که برای رسیدگی به اعتراضات تشکیل شده است و به گفته هاشمی، در اینجا پرونده معلمان معترض با معیارهای مختلفی سنجیده می شود و همچنین بررسی می شود که آیا فرد مشمول درجه بندی می شود یا خیر؟ ارزیابی سه سال اخیر مردم در نظام رتبه بندی گنجانده شده است و مجدداً در روند رسیدگی به اعتراض، این موضوع و سنوات خدمت مردم در کارگروه امور اداری مورد توجه قرار می گیرد.

کارگروه های تخصصی نیز با توجه به نقاط قوتی که در اختیار دارند با رئیس آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و پذیرش تشکیل می شود.

از افراد دعوت کنید تا تابلوی امتیازات را بررسی کنند

بررسی مدارک تحصیلی یکی دیگر از وظایف کارگروه معاونت پشتیبانی و امور اداری است و داشتن مدرک از مرکز تربیت معلم امتیاز بالاتری دارد.

مدیر عامل ارزیابی عملکرد و پاسخ آموزش شکایات در مورد تغییر قوانین رتبه بندی توسط کدام تیم؟ وی یادآور شد: واحد حقوقی و پژوهشکده مطالعات تربیتی در این زمینه مشارکت دارند، البته در نظر داریم پیشنهادات معلمان، سایر نهادها و کارشناسان را در خصوص اصلاح آیین نامه نمره دهی معلمان در یک تجدیدنظر جمع آوری کنیم.



مجله ازدواج

وی افزود: کارگروه ها قدرت دعوت از معلمان و بررسی صلاحیت های عمومی آنها را دارند، البته در صورت شناخت فرد نیازی به دعوت از افراد نیست و می توانند حضوری از ارزیاب دعوت کنند یا پرونده را به ارزیاب حرفه ای ارجاع دهند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بخش دیگری از کار مربوط به اسناد بارگذاری شده توسط معلمان در نظام رتبه‌بندی است و فرآیند بعدی بررسی مهارت‌های نرم است که مربوط به رفتار افراد است و کارگروه‌ها بر اساس شناخت نسبی خود از افراد درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

هاشمی معتقد است ضوابط حرفه ای مربوط به کار معلمان را می توان به طور کامل اندازه گیری کرد و در بازنگری در قوانین نمره دهی باید مهارت های حرفه ای معلمان را بیشتر بررسی کرد و معلم را با شاخص های مربوط به کار معلم سنجید.

پاسخگویی به سوالات فرهنگیان اولین گام در مدیریت اعتراضات است

نتایج اعتراضات معلمان

وی ادامه داد: در مرحله پاسخگویی به اعتراضات، نظرات حوزه های تخصصی مشخص شده در آیین نامه مانند انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه اخذ می شود. در حال حاضر کارگروه ها مشغول به کار هستند و گزارشات روزانه در حال دریافت است. پیش بینی می شود نتایج مدیریت اعتراضات تا پایان تابستان مشخص شود.

34 درصد معلمان معترض!

هاشمی با اشاره به اینکه رتبه بندی اولین تجربه نظام اداری کشور در زمینه سنجش کیفیت حرفه ای معلمان است و طبیعتاً در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد، گفت: برخی از مشکلات مربوط به قوانین و مقررات است و این موارد شناسایی شده است.

رتبه‌بندی‌ها باید آینده‌نگر باشند، نه به عقب‌نگر

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: ضوابط تدوین شده برای ارزشیابی معلمان قابل تغییر است و باید از نگاه به گذشته که معلم از مشکلاتی که در آینده برای شما پیش می آید مطلع نشده است پرهیز کرد و به سراغ آینده رفت و بررسی کرد که یک فرد چه معیارهایی از نظر شاخص های معلمی دارد. بسیاری از معلمان در مناطق محروم کشور کار می کنند که هر روز کیلومترها به مدرسه سفر می کنند یا فداکاری های زیادی برای دانش آموزان خود انجام داده اند، اما این معیارهای حرفه ای معلمان در رتبه بندی لحاظ نشده است.

مجتبی هاشمی، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در برخورد با اعتراض برخی معلمان به نتایج رتبه‌بندی اتفاق خاصی نمی‌افتد، زیرا معلمی که مدارک و مدارک در اختیار ندارد چگونه می‌تواند به آنها دست پیدا کند، گفت: معتقدم باید به سمت معیارهای جدی‌تری برویم که به رفتار معلمان مرتبط است و ظرفیت سنجش بهتری داشته باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه معلمان بیشتر به چه مواردی اعتراض کردند، بیان کرد: بیشتر اعتراضات مربوط به شاخص های رفتاری و مواردی بود که مدیران مدارس نظر خود را در مورد آنها اعلام کرده بودند. ضمناً در بخشهای مربوط به ارائه مدارک و به دلیل مشکل بودن ارائه مدارک، شاهد ثبت اعتراض بوده ایم.

به گفته هاشمی، این مرحله از کار یعنی بررسی امور زیرمجموعه و اداری کارگروه تا به امروز 94 درصد پیشرفت داشته است.