در این شرایط بسیاری از رانندگان اسنپ و تپسی درخواست خاصی دارند. می گویند قرار بوده در ازای نرخ پایین به آنها داده شود سهمیه بنزین تخصیص یافته، اکنون که ظاهرا این سهم حذف شده است، این دو شرکت باید نرخ ها را با قیمت بنزین آزاد محاسبه کنند. البته پیشنهاد دیگر کاهش کمیسیون اسنپ و تپسی است.
“کمیسیون زیاد است، سهام من گزاف است. سهمیه بنزین من در هوا بالا رفته است. “لعنتی چه کار می کنی وقتی نمی توانی سیستم حمل و نقل را اداره کنی؟”
رانندگان اسنپ و تپسی می گویند چند ماه است که سهمیه بنزینشان پرداخت نشده است. بسیاری از رانندگان احساس می کنند که در شرایط فعلی کار در تاکسی های اینترنتی برایشان سودی ندارد مگر اینکه کرایه ها افزایش یابد یا شرکت ها کمیسیون خود را کاهش دهند.
کرایه های پایین و کمیسیون تاکسی های اینترنتی بالا
«سهمیه بنزین نداریم، جایگاه می گوید کارت نداریم، ماشین گرم است، شخص من گرما است، پس همه مسافران ما را بیرون می آورند، حتی اگر انصراف بدهیم، کسر می کنند. از موجودی ما.”
“واقعا نمیدونم چی بگم من روزی 100000 تومن خرج بنزین میکنم فقط راهش اینه که قیمتها رو بر اساس بنزین آزاد بسنجیم…اگه 3 روز اینکارو بکنید مشکل حل میشه.. قرار بود نرخ ها بر اساس بنزین دولتی باشد، در حالی که بقیه هزینه بنزین را دولت تقبل می کند، آن را پرداخت کنید… حالا که او اشتباه می کند، بهترین کار این است که قیمت واقعی سفر را تعیین کنید.
این که مابه التفاوت ریالی بنزین چند ماه است حقوق نگرفته ایم کاملا درست و صحیح است، مشکل زیر که بسیار مهمتر است پیش آمده و هیچ مسئولی پاسخگو نیست و آن کمبود گاز است. یعنی جایگاهداران دیگر کارت سوخت دریافت نمیکنند و سهمیه ما هم همین هفته است».
وی افزود: ای کاش اگر سهمیه بنزین به ما داده نشد، علنی و عملی اعلام کنند و حداقل تعرفههای ما را افزایش دهند تا بتوانیم با بنزین رایگان کار کنیم، در این صورت فقط از حقوق راننده تضییع نمیشود. و اسنپ چت اهمیتی نمی دهد که راننده چه کار می کند.” شرایطی وجود دارد.»
وی ادامه داد: 4 ماه است که سهمیه بنزین پرداخت نشده است، من آزادم، با این مقدار سهمیه که روی کارت سوخت واریز می شود، دو هفته طول می کشد، بعد از آن دیگر بنزین نداریم و باید برویم. به درب برای پیدا کردن جایی که کارت سوخت داشته باشد از یک طرف در این هوای گرم بله به کولر نیاز داریم تا مزاحم ما و مسافران نباشد ماشین تحت فشار است «به کرایه نمی ارزد. هرچه درآمد داریم باید خرج بنزین و ماشین کنیم. هیچکس اهمیت نمیدهد.
رانندگان از این موضوع شکایت زیادی دارند. آنها می گویند با وجود تورم در جامعه و افزایش چشمگیر لوازم یدکی خودرو، عدم تخصیص سهمیه بنزین شرایط کار آنها را سخت کرده است. آنها خاطرنشان می کنند که به دلیل نرخ پایین، پورسانت های بالای اسنپ و تپسی و استهلاکی که شغل راننده این دو شرکت برای خودروها ایجاد می کند، دیگر کار کردن برای آنها به صرفه نیست.
“خدایا ماهی 5500 کیلومتر انجام میدم. خدایا ماهی یکبار روغن و دوبار تامپون. 53 تومن. باورتون میشه 2 ساعت و 14 دقیقه طول کشید؟ فقط برای دوره…”
در این میان پرداخت کرایه های اسنپ و تپسی در شرایط فعلی برای برخی مسافران آسان نیست و باید دید اسنپ و تاپسی برای جلب رضایت رانندگان خود چه تصمیمی می گیرند.
در ادامه شکایات رانندگان اسنپ و تپسی را خواهید خواند
چند روز گذشته؟ عدم اختصاص سهمیه سوخت به رانندگان اسنپ و تپسی، خبرساز شد. حداقل حدود چهار ماه است که سهمیه ای که قرار بود هر ماه بر اساس حجم پیمایش به آنها اختصاص یابد پرداخت نشده است.
“نرخ ها پارسال چطور بالا رفت؟ آقا من نرخ ها را پس دادم و بدون اینکه کمیسیون آنی برگردد انجام شد. سوال من این است که چرا هیچکس درد رانندگان ما را درک نمی کند، مانند (نبود سهمیه بنزین) و لاستیک و سرویس و …) دست کارگران می رود و برای هیچ مسئولی فرقی نمی کند با این تورم و گرانی بی رویه سکه و معیشت مردم فقط می گویم پیش قدم شوید و از آن درس بگیرید. مدیرعامل ایرانی اوبر که خودش در بین مردم زندگی می کند.»