ثبت اعتراض به مالیات بر خانه خالی + پاسخ به سوالات شما • مجله تصویر زندگی


سازمان امور مالیاتی اعلام کرد کسانی که به نحوه اعمال مالیات بر خانه خالی اعتراض دارند می‌توانند به سایت سازمان امورمالیاتی و حساب کاربری خود مراجعه کرده و درخواست اعتراض خود را ثبت کنند. سوالات متداول مربوط به  مالیات بر خانه های خالی رو پایین این صفحه حتما ببینید

مالیات بر خانه خالی

چگونه به مالیات بر خانه خالی اعتراض کنیم؟

افرادی که برای آنها پیامک مالیات بر خانه خالی ارسال شده است، حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ فرصت دارند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات یا ثبت اعتراض اقدام کنند.

مهلت پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی یا ثبت اعتراض

حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ فرصت دارید

در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید:

وارد آدرس درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور (tax.gov.ir) شوید و با تکمیل فیلد های کد ملی و کلمه عبور و سوال امنیتی روی ورود به پنل کاربری کلیک کنید.

فرم ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور برای ثبت اعتراض به مالیات خانه خالی

رمز یکبار مصرف ۶ رقمی از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد ( اکثر دفعه اول پیامک یا نمیاد یا دیر میاد) در صورت عدم دریافت پیامک بعد از گذشت ۶ دقیقه دوباره درخواست ارسال رمز یکبار  را بزنید. سپس کد پیامک شده را در فیلد وارد کرده و وارد پنل کاربری خود در سایت سازمان مالیات شوید.

پس از ورود به پنل کاربری از منو سمت راست بخش واحد های مسکونی خالی از سکنه را انتخاب کنید تا وضعیت بدهی مالیات بر خانه خالی خود را مشاهده کنید.

با توجه به اینکه خودم مستاجرم و خونه ای به نامم نیست که خالی باشه 🙁 شات مربوط به این قسمت رو نداشتم) به هر حال اگه به مبلغ مالیات بر خانه خالی اعتراض دارید گزینه عدم پذیرش را بزنید و علت اون رو در توضیح بنویسید تا تا پیام «عدم پذیرش شما ثبت شده است» نمایش داده شود. پس از ثبت پذیرش یا عدم پذیرش نیاز به هیچ اقدام دیگری از طرف شما نمی‌باشد.

در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده اید:

در  آدرس قبلی روی تب ثبت نام کلیک کنید و طبق تصویر زیر فرایند ثبت نام را با وارد کردن کد ملی، شماره همراه، تاریخ تولد و تصویر امنیتی تکمیل کنید. منتظر دریافت کد تایید یکبار مصرف به شماره همراه خود باشید. با انتخاب پسورد  از منو ورود وارد سامانه شوید. و مراحل بالا را طی کنید.

چرا پیامک واحد مسکونی خالی از سکنه را دریافت کرده‌ام ولی در درگاه ملی اطلاعاتی نمایش داده نمی‌شود؟

در صورتی که پیامک مالیات بر واحد مسکونی خالی از سکنه را دریافت کرده‌اید ولی در درگاه ملی خدمات الکترونیک، با پیغام «در حال حاضر اطلاعاتی در این خصوص یافت نشد.» روبرو می‌شوید به علت عدم تطابق شماره تلفن همراه اعلامی با شماره ملی بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی می‌باشد.
معیار صحت، اطلاعاتی است که در درگاه ملی نمایش داده می‌شود. بنابراین در صورتی که در درگاه ملی، اطلاعاتی به شما نمایش داده نمی‌شود به این معنی است که هیچ واحد مسکونی خالی از سکنه‌ای مربوط به شما در سامانه مالیاتی ثبت نشده است.

عدم پذیرش واحد مسکونی خالی از سکنه را انتخاب کرده ولی علت آن را ننوشته‌ام، چه اقدامی می‌بایست انجام دهم؟

در صورتی که قبلا در منوی «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» برای یک یا چند مورد، گزینه «عدم پذیرش» را انتخاب نموده‌اید ولی علت آن را توضیح نداده‌اید، می‌توانید به درگاه ملی خدمات الکترونیک مراجعه نموده و با انتخاب مجدد «عدم پذیرش» علت مربوطه را ثبت نمایید.

توجه داشته باشید مودیانی که پیش از این مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه را پذیرفته‌اند، امکان تغییر به عدم پذیرش و یا ثبت توضیح را نخواهند داشت.

ملک من به اشتباه به عنوان واحد مسکونی خالی از سکنه ثبت شده است، چه کار باید انجام دهم؟

ممکن است واحد مسکونی شما به علت ثبت نکردن آن در سامانه ملی املاک و اسکان کشور و یا هر علت دیگری، به عنوان واحد مسکونی خالی از سکنه تشخیص داده شده و اطلاعات آن توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی کشور جهت اخذ مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه ارسال شده باشد.

در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir و از منوی «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» در صورتی که واحدهای مسکونی خالی از سکنه متعلق به شما شناسایی شده باشد اطلاعات آن به شما نمایش داده خواهد شد.

در صورتی که صحت موارد نمایش داده شده را با توجه به کد پستی و سایر اطلاعات، تایید می‌نمایید با کلیک بر روی «پذیرش و پرداخت» مالیات واحد مسکونی خالی خود را پرداخت نمایید.
در غیر این صورت چنان چه اطلاعات نمایش داده شده مورد تایید شما نمی‌باشد می‌توانید با استفاده از دکمه «عدم پذیرش» درخواست عدم پذیرش خود را همراه با دلیل و توضیحات کامل ثبت نمایید تا پیام «عدم پذیرش شما ثبت شده است» نمایش داده شود. پس از ثبت پذیرش یا عدم پذیرش نیاز به هیچ اقدام دیگری از طرف شما نمی‌باشد.

عدم پذیرش واحد مسکونی خالی از سکنه را انتخاب کرده ولی علت آن را ننوشته‌ام، چه اقدامی می‌بایست انجام دهم؟

در صورتی که قبلا در منوی «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» برای یک یا چند مورد، گزینه «عدم پذیرش» را انتخاب نموده‌اید ولی علت آن را توضیح نداده‌اید، می‌توانید به درگاه ملی خدمات الکترونیک مراجعه نموده و با انتخاب مجدد «عدم پذیرش» علت مربوطه را ثبت نمایید.

توجه داشته باشید مودیانی که پیش از این مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه را پذیرفته‌اند، امکان تغییر به عدم پذیرش و یا ثبت توضیح را نخواهند داشت.



منبع