تفاوت ازدواج موقت با زنا چیست؟ • تصویر مجله زندگی

9 تحریر الوسیله 2/220 و 266

10 تحریر الوسیله 2/242

4 رجوع به وسائل الشیعه کتاب النکاح ج20 شود

ازدواج موقت مانند ازدواج دائم مستلزم اجرای سند ازدواج است [۹] که این صیغه بر خلاف آنچه برخی می پندارند «دعا» نیست; بلکه جملاتی هستند که معنای آنها بیان زوجه و قبولی زوج برای شروع زندگی مشترک است و در اصطلاح به آن قبول و قبول گفته می شود که باید به قصد انشاء بیان شود. [۱۰] این درخواست و پذیرش گاهی از طریق وکیل یا وکلای طرفین انجام می شود که قوانین خاص خود را دارند. در هنگام زنا، هیچ یک از این تصمیمات وجود ندارد، نه صیغه (غیر از قصد انشاء)، نه اثباتی و نه قبولی.

8 غررالحکم، ص690

تمام احکام محرمانه و نامحرمی که در ازدواج دائم وجود دارد نیز شامل ازدواج موقت می شود. مثلاً به محض اینکه مرد با زنی صیغه کند، دیگر حق ازدواج با مادرش را ندارد; این زن دیگر حق ازدواج با پدر این مرد و بسیاری تصمیمات دیگر را ندارد.
اما در زنای محصنه که سرشار از زیاده روی و عدم رعایت احکام شرعی است; این قوانین بی معنی است.

تفاوت چهارم

ازدواج موقت

قبل از ادامه تفاوت ها، لازم است به یک سوال پاسخ دهیم:

2 تهیب الاحکام 472/7

نتیجه این است که:
ازدواج موقت با روابط نامشروع تفاوت های اساسی دارد و هرگز نباید رابطه نامشروعی را که مورد منفور خداوند متعال است، ازدواجی با برکت قرآن و اهل بیت علیهم السلام و احکام و مقررات خاص به بهانه تلقی کرد. تشابه در مورد یا موارد. و او پیوند خاصی دارد.

11 این دوره از زمان جدایی شروع می شود و تا پایان دومین قاعدگی او پس از جدایی ادامه می یابد. این تصمیم حواشی دیگری نیز دارد. رجوع به تحریر الوسیله 2/337 شود

از این جا، این ادعای بی اساس که «صیغه زناکار است» روشن می شود; زیرا صیغه یا ازدواج موقت، نکاح شرعی است، اما زنا، رابطه غیر شرعی است و اساساً در اسلام منع شرعی وجود ندارد; کار یا شرعی است یا غیر شرعی. همچنین اینکه عده ای «ازدواج موقت» را «زنای شرعی» می نامند نشان از بی اطلاعی آنان از معنای «نکاح» و «زنا» دارد. اگر كسي بداند كه ازدواج يك پيوند شرعي و بر اساس قواعد خاص است و فسق يك رابطه غيرقانوني و غيرقانوني ميان زن و مرد است. او دیگر این دو مقوله کاملاً مجزا را با هم مخلوط نمی کند و صالحان را گناهکار می خواند.
شریعت یعنی قانون; قانون برای زندگی در شادی و فسق، فرار از این قانون برای زندگی در بدبختی است. بر این اساس چگونه می توان زنا را جزء شرع دانست و یک شغل کاملا شرعی را فحشا نامید؟!

تفاوت ازدواج موقت با زنا

اولین تفاوت

به کسانی که چنین سوال یا تردیدی دارند و می پرسند: «تفاوت ازدواج موقت با رابطه نامشروع چیست؟ بپرسید: تفاوت ازدواج دائم با رابطه نامشروع چیست؟ “. چرا اگر زن و مرد [چه مسلمان، چه مسیحی، چه بودایی و …]با وجود اینکه بیست سال با هم زیر یک سقف زندگی می کنند و سه فرزند دارند، رابطه آنها نامشروع و فرزندانشان حرامزاده محسوب می شوند، چه فرقی می کند؟! چرا حتی در قوانین مدنی و قضایی کسی که بیست یا سی سال با دیگری زندگی کرده و سه فرزند دارد، نمی تواند ادعا کند که متاهل است و حتی نمی تواند از حقوق مدنی و اجتماعی متاهل استفاده کند؟! چه در ایران باشند، چه در محیط اسلامی، چه در جامعه غربی مثل آمریکا و اروپا، چه در خاور دور مثل چین، ژاپن، کره و فیلیپین.

3 24/ نساء: پس چرا قدر آنها را دانستی، سپس ثوابشان را به عنوان وظیفه به آنها دادی.

5 32/ اسراء: و نزد الزینی نرو که فاحشه و بد سبیل است.

۶ کافی ۵۴۱ و ۵۴۳

1 تشكيل خانواده در اسلام، ص 19; جستجو 12/234

ازدواج در هر دینی با قوانین و مقررات خاصی انجام می شود و اسلام به آداب و رسوم ملل دیگر احترام می گذارد و ازدواج آنها را صحیح می داند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به کسانی که ازدواج غیرمسلمانان را باطل می‌دانستند، به بهانه اینکه عقد اسلامی بین آنها جاری نیست و روابطشان را با یکدیگر نامشروع می‌دانستند، فرمود: [۲]; در هر آیینی برای ازدواج قوانین و مقررات خاصی وجود دارد که رابطه مشروع را از رابطه نامشروع جدا می کند. حال اگر زن و مرد (در هر دین و آیینی) بر اساس این مقررات شروع به زندگی مشترک کنند، رابطه آنها مشروع و جایز خواهد بود و در غیر این صورت، رابطه آنها به مذهب خودشان نامشروع و غیر قانونی خواهد بود. با این توضیحات، تفاوت نکاح (نکاح) و زنا (صفا) روشن می شود: یکی رابطه مشروع و شرعی و دیگری رابطه نامشروع و نابسامان; چه در اسلام و چه غیر اسلامی.

حمل صیغه چقدر مهم است؟! سهولت «اجرای صیغه» و کوتاهی زمان باعث شده است که برخی فرض آن را ناچیز بدانند و اهمیت آن را نادیده بگیرند تا جایی که برخی نوشته اند «اول خوانده شود یا ثابت نشود چه فرقی می کند؟ یک رابطه ؟” ؟!
از این افراد می پرسیم: آیا واقعاً تفاوتی بین عمل به قانون و عدم رعایت آن وجود ندارد؟ مثلا شما رئیس بانک هستید. شخصی نزد شما می آید و از شما وام میلیونی می خواهد. شما نیز درخواست او را می پذیرید مشروط بر اینکه شرایط و تعهداتی را که بانک از او می خواهد ظرف چند دقیقه امضا کند و بپذیرد. اما او از شما می خواهد که درخواست او را انجام دهید و بدون طی مراحل قانونی پول را به او بدهید. این جمله را به شما می گوید: «این چهار برگه را امضا کنم یا نه چه فرقی می کند؟ اصل آن انتقال پول است. چگونه به او پاسخ می دهید؟ آیا به او حق می دهید و بلافاصله پول را به او می دهید؟ یا به او می گویید درست است که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. اما کار باید مطابق قانون باشد; اگر قانون اجرا نشود، دیگر به این انتقال، بازپرداخت وام نمی گویند. اختلاس است. کار خوب در عرض چند دقیقه تبدیل به کار بد می شود بدون اینکه تغییری در ظاهرش ایجاد شود. گذشته از این که در این مثال، قانون، قانون اعتبار انسانی است; اما اجرای عقد یک قانون واقعی الهی است.

تفاوت سوم

در عقد موقت زن پس از جدایی دو طرف باید «عده» را نگه دارد. حفظ عده به این معناست که زن تا پایان مدت معینی به نام «عده» حق ازدواج و رابطه زناشویی با مرد دیگری را ندارد. [۱۱]
با نگاهی گذرا به این قوانین و احکام، بر هیچ حاکم شرعی پوشیده نخواهد ماند که فرق ازدواج موقت با زنا از بهشت ​​تا جهنم است. چگونه می توان ازدواج موقت را عیناً یا حتی شبیه به کاری دانست که در آن از صیغه و نامی از نامحرم و نامحرم خبری نیست؟ نه زن شماره ای را نگه می دارد و نه مردی به شماره آن زن احترام می گذارد؟! یکی محبوب خداست و دیگری مورد منفور خدا. نارضایتی قرآن کریم به تشبیه حلال خدا با نهی خدا. عده ای آن دو را یکی گرفته اند به بهانه اینکه «ربا» (ربا) مانند «بیع و بیع» (بیع) منفعت دارد، درباره ربا گفتند: بی تردید بیع مانند غصب است; درست مانند آنچه امروز می گوییم: صیغه مانند همسر است. اما خداوند متعال پاسخ می دهد که کجا چنین است؟ یکی شرعیه و حلالش کردیم و یکی خلاف شرع و حرامش کردیم. [۱۲] پس نگویید اینطوری است، جالبتر این است که همان چیزی است که طرفداران «ربا» به طرفداران «بیا» می گفتند. هواداران «زنا» هواداران «نیکا» را کتک زدند و کتک زدند. امید است مؤمنان در اظهار نظر و استفاده از تعابیر به این اصل قرآنی توجه داشته باشند و از تعابیری چون «زنا» و «زنا» و «طمع» و غیر آن برای آنچه خداوند متعال حلال کرده است استفاده نکنند.

ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم، پیوندی است که قرآن کریم دارد [۳] و قصص اهل بیت علیهم السلام [۴] آنها بر اعتبار، دقت و صحت آن تأکید می کنند. اما زنا از نظر قرآن یک رابطه غیر قانونی و خلاف شرع است[۵] و قصص اهل بیت علیهم السلام [۶] اکیدا نهی کرده اند و در هر مکتب و مذهبی که طبیعت در آنجا دفن نشده باشد، غیر انسانی و خلاف قانون است.
امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: ما زنان غیور هستیم [۷] ; انسان غیور هرگز زنا نمی کند وگرنه ما زنان پاکدامن هستیم [۸] ; هیچ پاکدامنی زنا نمی کند. او همین داستان را می گوید. امام علیه السلام فرمود هیچ مؤمن و مسلمانی با این کار خود را نجس نمی کند; برعکس این را در مورد همه کسانی که فطرت الهیشان هنوز فعال و نفس می کشد گفت.

تفاوت دوم

7 غررال الحکم ص684

12/275 بقره



مجله ازدواج

PS: