پیش از این، رویه مالیاتی جدیدی در بازار خودروهای صفر مایل ایجاد شده بود که بر اساس آن خودروسازان باید مالیات خودروهای فروخته شده را بدون کمک خریدار پرداخت کنند.
بر اساس قانون دارایی سال 1401، مالکان خودروهایی که ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول پرداخت مالیات خودرو هستند. بر اساس این قانون، مبنای محاسبه این مالیات از 1 درصد تا 4 درصد ارزش روز خودرو متغیر است. ، بسته به ارزش ماشین.
تغییر پایه مالیات موتور در سال 1401 • تصویر از مجله زندگی
به گفته داوود منظور، بر اساس رویه جدید، تعداد پرونده های مالیاتی مربوط به مالکان خودرو از 170 هزار پرونده به 77 هزار پرونده افزایش یافته است. وی همچنین در خصوص اخذ مالیات از خودروهای لوکس گفت: تاکنون 200 میلیارد تومان مالیات مربوط به این خودروها پرداخت شده است و برنامه اخذ مالیات از این گروه از مودیان همچنان ادامه دارد.
تغییر پایه مالیات خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟
به گزارش تصویر زندگی به نقل از تجارت نیوز، سخنان جدید رئیس سازمان امور مالیاتی تغییر رویکرد دولت نسبت به اخذ مالیات خودرو او از صاحبان آنها می گوید، آیا این تغییر رویکرد می تواند برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری در بازار خودرو هستند جذاب باشد؟
ارزش کل خودروهای یک فرد مبنای مالیاتی نیست
با توجه به اظهارات شب گذشته داوود منظور در تلویزیون، سازمان امور مالیاتی حالا به سراغ صاحبان خودروهایی می رود که ارزش روز آن ها در بازار از مرز یک میلیارد تومان گذشته است.
بر اساس این صحبت ها، ارزش کل خودروهای یک فرد اکنون دیگر مبنای اخذ مالیات نیست و به نظر می رسد کسانی که مایل به سرمایه گذاری در بازار خودرو هستند، به راحتی می توانند هر تعداد خودرو را خریداری کنند، مشروط بر اینکه قیمت هر خودرو بر حسب قیمت باشد. کمتر از یک میلیارد تومان.
مشخص است که در روال گذشته، مجموع ارزش خودروهای متعلق به شخص خاصی، پایه مالیاتی بوده است، به این معنی که قیمت خودرو خریداری شده برای سازمان مالیاتی اهمیتی نداشته و به اندازه ارزش آن کافی بوده است. مجموع خودروها بیش از یک میلیارد تومان برای صاحب این پرونده مالیاتی تشکیل می شود.
انتظار می رود این رویه جدید بیش از هر چیز سرمایه گذاری در بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد و تقاضا برای خرید خودروهای زیر یک میلیارد تومان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.