تحلیل جامعه شناسانه مخاطرات ازدواج های موقت، سفید و صیغه

احمدی در خصوص كژكاركردهای صیغه و یا به تعبیری ازدواج موقت گفت: بالغ بر یك سوم از جامعه آماری مورد مطالعه اش هیچ گونه اطلاعی از مفاد قانونی صیغه نداشتند و از موضوعاتی از قبیل ارث، نفقه و حضانت در این ازدواج ها بی اطلاع بودند و فقط 9 درصد آنان از برخی موارد قانونی ازدواج موقت مطلع بودند. احمدی در خصوص راهكارهایی برای معضلات این نوع ازدواج گفت: هر گونه اصلاح و افزایش سن ازدواج در ماده 1041 قانون مدنی كه هم اكنون در جریان است باید در برگیرنده صیغه محرمیت نیز باشد. تصویب اصلاح قانون برای ثبت نكاح موقت و جرم انگاری علیه استنكاف كنندگان از این قانون،همچنین اجباری شدن ثبت نكاح تنها از طریق دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و موظف كردن دفاتر ازدواج و طلاق به ثبت نام زنان خواهان صیغه در دفاتر مخصوص الكترونیكی و تهیه كارت هویت برای آنان باید الزامی شود. یعنی شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد را به سمت هم سوق داده است و ایجاد رابطه جنسی را آسان تر كرده است.

صیغه قاعدتا ریشه دار تر و در زمان طولانی است. احمدی در خصوص كاركردهای صیغه در میان مردان و زنان گفت: در كنار كژكاركردها و آسیب هایی كه این نوع ازدواج می تواند برای جامعه و خصوصا زنان داشته باشد، و البته برخی از افراد هم اعتقاد دارند كه می توان كاركردهای مثبتی نیز برای آن در نظر گرفت كه از جمله آنها رفع نیازهای جنسی برای مردان و رفع نیازهای عاطفی و اقتصادی برای زنان دانست. وی همچنین افزود: رفتارهای عرفی برخی خانواده ها در جاری كردن صیغه نكاح موقت برای كودكان زیر سن قانونی را می توان یكی از چالش های حقوقی و اجتماعی در این زمینه دانست كه بسیار كم به آن پرداخته شده است. وی افزود: ازدواج سفید پدیده نوظهورتری است كه مضرات و آسیب های خاص به خود را نیز بخاطر ماهیت مخفی و پنهان دارد از قبیل: نبود حمایت های قانونی در صورت بروز مشكلاتی از قبیل خشونت، سقط جنین، انگ از دست دادن باكرگی و تاثیر ان بر ازدواج در آینده، عمر كوتاه ازدواج و عدم تمایل به ازدواج دایم و امكان وارد شدن فرد به چرخه تجرد قطعی، فشارهای روانی و عاطفی پنهان نگاه داشتن رابطه از خانواده و اجتماع .

احمدی در خصوص تفاوت ازدواج سفید با ازدواج موقت گفت: ازدواج سفید، ازدواجی است كه توافقی میان افراد خاص در اجتماع صورت می گیرد. ما الان شاهد تغییر نگرش بخشی از اجتماع به كلیات ازدواج موقت هستیم و شكل ها و انواع مختلف صیغه در دهه ی اخیر دچار تغییرات عمده شده است. سالانه حدود 8 تا 12 درصد از آمار ازدواج كاسته و به همان نسبت به آمار طلاق افزوده می شود. ازدواج سفید بیشتر در میان تحصیل كرده ها و گروه های خاص مهاجر در شهرهای شلوغ و كلان شهر ها صورت می گیرد و در كنار طبقه مهاجر در میان افرادی كه افكار فمنیستی و برابر خواهانه دارند هم دیده می شود. ازدواج سفید عمدتا میان جوانانی تحصیل كرده اتفاق می افتد كه در كلانشهرها زندگی و كار می كنند و اغلب شهرستانی، شاغل و یا دانشجو هستنند و اهل همان شهر نبوده و به دور از خانواده زندگی می كنند. اهل تسنن صیغه را گناه و غیر شرعی دانسته و میان علمای شیعه و سنی در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد و ایران تنها كشوری است كه به این نوع ازدواج ها نوعی مشروعیت قانونی داده و امكان ثبت قانونی آن وجود دارد، در حالی كه مخالفان صیغه بر این عقیده هستنند كه این گونه ارتباطات مخصوصا برای زنان مضراتی در پی دارد عدم ثبت كردن این نوع ازدواج ها خود می تواند كژكاركردهایی داشته باشد.

احمدی در خصوص تعریف صیغه و دلایل افزایش این نوع ازدواج گفت: صیغه قراردادی موقت است كه برایش وقت و مقدار مشخصی منابع مالی و یا امتیازات تعیین می شود و در این وقت لازم ارتباطی بین زن و مرد كه بیشتر نوعی ارتباط جنسی است برقرار می شود. احمدی در خصوص اینكه صیغه محرمیت چگونه زمینه های كودك همسری را فراهم می كند، گفت: متاسفانه صیغه محرمیت موضوعی است كه تا كنون در جامعه ایران به آن پرداخته نشده و مورد پژوهش قرار نگرفته است و بسیار مخفی مانده است. در یك چارچوب فرهنگی این امر با نام اسم بری و ناف بری معروف بود كه نام كودكان را در دوران كودكی بر روی هم می گذاشتند كه احتمال داشت زمانی كه آنها بزرگ می شوند دیگر از یكدیگر خوششان نیاید. احمدی افزود: نوجوانانی كه به این شكل با یكدیگر ازدواج داده می شوند و همان طور كه اشاره شد به هر دلیلی ممكن است از یكدیگر جدا شوند و این امر تبعات اجتماعی بسیاری برای دختر مجله خبری wedlockmag خواهد داشت.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد مجله خبری wedlockmag بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.