اینترنت کلاس درس چیست و چرا فیلتر کردن کلاس مشکل دارد؟ • تصویر مجله زندگی


اینترنت

اینترنت در کلاس چیست؟

اینترنت کلاس به معنای اینترنت است که هر دسته از مردم به یک سری چیزها دسترسی دارند و از یک سری چیزها محروم هستند. به عنوان مثال، دانشگاهیان باید به یوتیوب دسترسی داشته باشند، اما یوتیوب باید فیلتری برای عموم مردم باشد. دانشجویان و پژوهشگران باید به سایت ها و خدمات خاصی دسترسی داشته باشند، اما مردم عادی باید از این خدمات محروم شوند.

بحث «اینترنت کلاسی» یا «اینترنت تخصصی» سالهاست که مطرح شده است. با این حال، طی یکی دو ماه گذشته و فیلترینگ گسترده پلتفرم های بین المللی، باز هم صحبت از آن شد اینترنت کلاس درس بوده است

به گزارش خراسان، پیش از انتشار این آیین نامه برخی رسانه ها مانند زومیت و اختازآنلاین اقدام به آزمون و خطا کردند. فیلتر کلاس به اینترنت کلاس اطلاع دادند، یعنی اینترنت که هر دسته از مردم به یک سری چیزها دسترسی دارند و از یک سری چیزها محروم هستند. مثلاً دانشگاهیان باید به یوتیوب دسترسی داشته باشند، اما یوتیوب باید فیلتری برای عموم مردم باشد، دانشجویان و محققان باید به سایت ها و خدمات خاصی دسترسی داشته باشند، اما شهروندان عادی باید از این خدمات محروم شوند. طرحی که به موجب آن دانش‌آموزان می‌توانند به یک اینترنت دسترسی داشته باشند، کسب‌وکارها می‌توانند به اینترنت دیگری دسترسی داشته باشند، سیاستمداران، مدیران و کارمندان دولت می‌توانند به شکل دیگری از اینترنت دسترسی داشته باشند، و به طور خلاصه، هر طیف و طبقه‌ای از مردم می‌توانند به سطوحی از اینترنت دسترسی داشته باشند.

مشکلی که حدود 10 سال پیش مطرح شد. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در اظهاراتی گفته بود: «بدون ساماندهی، موضوع فیلترشکن ها قابل بررسی نیست. سطح دسترسی یک دکتر، یک استاد دانشگاه یا یک روزنامه نگار نمی تواند برابر با یک کودک هشت یا نه ساله باشد.

در فروردین 1400 زمزمه هایی مبنی بر دسترسی دانشجویان و خبرنگاران به یوتیوب بدون فیلتر شنیده شد و حتی دادستان کل کشور نیز این خبر را تایید کرد و گفت رفع فیلتر دستگاه ها در کارگروه تعیین مصادیق کیفری تصویب شده است.

حدود 5 ماه پیش عیسی زارع پور گفت: برخی پلتفرم های فیلتر شده برای اقشار جامعه باز می شود و دو هفته بعد اعلام شد که اینترنت بدون فیلتر به اساتید دانشگاه اعطا شده است، بنابراین فقط بخش هایی از اینترنت طبقاتی اجرا شده است.

معاون وزیر ارتباطات: برخی از آنها دسترسی بیشتری دارند اما دسترسی برای عموم مردم ثابت است.

موضوع اینترنت کلاسی یا اینترنت تخصصی چند روزی است که به دلیل ایجاد محدودیت های جدی برای دسترسی افراد مختلف به اینترنت، خبرساز شده است.

برای پیگیری بیشتر به سراغ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سابق سازمان صدا و سیما رفتیم. دکتر صادق عباسی شاهکو می گوید: «باید اصل این آیین نامه را ببینم تا درباره یکی از بندهای آن نظر دقیق تری داشته باشم. وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور ما برای هر فرد برنامه دسترسی با سطوح مختلف وجود دارد، می گوید: در نهایت در حوزه های کاربردی یا مدیریتی به طور کلی دسترسی ها را با توجه به مسئولیت هر یک تعیین می کنیم تا یک سری از افراد به آن دسترسی پیدا کنند. اینترنت درست است که دسترسی بیشتری دارند، اما من نمی توانم به طور کلی و برای همه کاربران نظر بدهم، چون در این زمینه تخصص ندارم، اما سیستم های مدیریتی و مدیریتی سطوح مختلف دسترسی را کاملاً بسته به اختیارات هر کدام تعریف می کنند. “

وی در پاسخ به این سوال که آیا سطوح مختلف دسترسی برای اقشار مختلف جامعه داریم، می گوید: تا به حال چنین چیزی نداشتیم و لازم است آیین نامه مربوط به استقلالی های حراست را بازخوانی کنیم تا بتوانیم بیشتر داشته باشیم. نظر دقیق در مورد این موضوع.” “

در ادامه این گزارش، سهیل یحیی زاده، عضو کمیسیون تخصصی فنی و اقتصادی تنظیم مقررات، گفت: تاکنون چیزی در مورد اختلاف سطح دسترسی افراد نشنیده ام، اما این که اطلاعی ندارم، اینطور است. به معنای انکار این مشکل نیست و من باید در مورد آن مطالعه کنم.”

یک یادداشت

به طور کلی فرض بر این است که اینترنت باید در شرایط عادی در دسترس باشد نه در شرایط خاص یا امنیتی به جز برخی پلتفرم های خاص یا سایت های غیراخلاقی و حداکثر محدودیت دسترسی با توجه به سن اینترنت به جز برای کودکان و نوجوانان، همه افراد بالای 18 سال باید بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند و البته مانند سایر کشورها، کاربران باید پاسخگوی عملکرد خود در فضای مجازی باشند.

البته از سوی دیگر دولت ها موظفند بسترهای اینترانت یا شبکه های ملی اطلاعات را به گونه ای فراهم کنند که سیستم های دولت و حاکمیت الکترونیکی نه بر روی بسترهای خارجی بلکه در بسترهای داخلی قرار گیرند تا امکان هک یا موارد مشابه یا اختلال وجود نداشته باشد و در این مورد. در این راستا، برنامه‌های حمایتی برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات داخلی باید به گونه‌ای طراحی شود که تولیدکنندگان محتوا و بخش‌های خصوصی، استفاده از بسترهای داخلی را به طور طبیعی و نه اجباری به بسترهای خارجی ترجیح دهند.



مجله ازدواج