به گفته مدیرکل امور آموزشی و ارشاد، ملاک ثبت نام دانش آموز، فرم شماره 7 است و دانش آموزان اولویت الف در صورت باقی ماندن ظرفیت، دو هفته اول مهلت دارند با مراجعه به مدارس متوسطه دوم بعد از دو هفته ثبت نام کنند. منطقه، دانش آموزان اولویت B بر اساس موجودی آنها ثبت نام می شوند.
مدیرکل امور آموزشی و ارشاد گفت: «طبق ماده 7 آیین نامه راهنمایی مدارس دانش آموزی که در سال دوم متوسطه تحصیل می کند و در دهم شاغل به تحصیل و درخواست تغییر رشته یا رشته می تواند در آزمون های تغییر رشته شرکت کند و در صورت داشتن شرایط لازم در رشته جدید ادامه تحصیل دهد همچنین طبق تبصره 3 ماده 88 ق. آیین نامه تربیتی دوره دوم متوسطه روزانه در موارد خاص، حوزه درون شعبه را اصلاح می کند در کلاس یازدهمممکن است.
تغییر تخصص ها سخت تر می شود
از سوی دیگر، هر ساله در فرصت های مختلف و به ویژه در هفته آشنایی با مشاغل، دانشجویان از کارخانه ها، کارخانجات و … بازدید می کنند و مشاغل مختلف و مهارت های فنی را از نزدیک لمس می کنند.
بسیاری از خانواده ها آموخته اند که در دنیای امروز داشتن یک مهارت تاثیر بسزایی در یافتن شغل و کسب درآمد دارد، بنابراین بسته به ماهیت آن، دروس هنرستان می تواند با ارائه راهنمایی های مناسب در اشتغال دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی موثر باشد. به دانشجویان با هدف ترسیم آینده رشته های مهارتی و بازار کار در انتظار فارغ التحصیلان، می تواند گرایش به سمت مهارت های رشته ها را افزایش دهد. وقتی این موضوع را با امیر تجلی نیا، مدیرکل امور آموزشی و مشاوره و پشتیبانی آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در میان می گذاریم؛ تأکید میکند: «توجیه اولیا و دانشآموزان در خصوص نحوه تشخیص توانایی، تمایل، شخصیت، زمینههای تحصیلی، مشاغل محیطی و قوانین و مقررات مربوطه در طول سال تحصیلی بر عهده مدیران و مشاوران مدرسه بوده و الزامی و وظیفهای است رشته راهنمایی و مشاوره همانطور که گفته شد کمک به دانش آموزان در تصمیم گیری و طراحی مسیر زندگی تحصیلی و حرفه ای آنهاست.
ضمناً فرم شماره 7 گرایش تحصیلی بر اساس عملکرد تحصیلی دانشجویان و نمرات کلیه دروس برای کلیه رشته ها محاسبه و موجودی دانشجویان در هر رشته محاسبه می شود. توانایی منطقه در هر زمینه و همچنین سطح هر منطقه، اولویت دانش آموز را مشخص می کند.
نتیجه وضعیت موجود شرایطی را ایجاد کرده است که تنها دو عنصر در انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دخیل است، اول امکانات موجود در تدریس و دوم نمرات دانشجویان و بر همین اساس است. نسبت به ما در برخی از مناطق روستایی به دلیل کمبود موسسات آموزشی، و آموزش تنها یک یا دو رشته تحصیلی برای دانش آموزان و عمدتا علوم انسانی است.
معمولاً آموزش و پرورش آمار دانش آموزانی را که در دوره دوم متوسطه تغییر رشته می دهند و در پایان سال سوم از انتخاب رشته خود پشیمان می شوند، ارائه نمی دهد. ارائه و انتشار این آمار می تواند ما را در بررسی وضعیت انتخاب رشته مناسب یاری کند.
مدیرکل آموزش و امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرایط تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم گفت: تاثیر قطعی معدل در کنکورمسیر تغییرات اساسی در سالهای آینده دشوارتر خواهد بود.
بر اساس بخشنامه تکمیلی هدایت تحصیلی، اگر دانشجویی متقاضی ورود به رشته خاصی باشد و این موضوع با بررسی وضعیت روانی وی توسط مشاوران متخصص شاغل در مراکز مشاوره مشخص شود، در صورت عدم ورود به رشته مورد نظر، خطراتی وجود دارد. با تشکیل کمیته گرایش تحصیلی منطقه ای و پس از بررسی موضوع، شرایط ورود آن به رشته مورد نظر مشخص خواهد شد. البته این شرایط بسیار محدود و یکی از استثنائات است اما به طور کلی جهت گیری ما در زمینه همراهی این معاونت این است که شرایطی را فراهم کنیم تا دانشجویان بتوانند با توجه به حال و آینده انتخابی آگاهانه و آزاد داشته باشند. نیازهای کشور با کسب مهارت های لازم.
تغییر موضوع در دهم و یازدهم چگونه است؟
اما با توجه به تغییراتی که در این زمینه ایجاد شده است، باید آن را در نظر داشت کنکور سراسری و تاثیر قطعی سوابق مدرسه برای ورود به دانشگاه عملا تغییر رشته در سال های آینده دشوارتر خواهد بود، زیرا دانشجو برای کسب معدل مورد نیاز در حوزه مورد نظر باید تمامی دروس این رشته را در نمرات پایین آزمون بگذراند. . . به عبارت دیگر، اگر دانش آموزی در پایه یازدهم تغییر رشته دهد، علاوه بر شرکت در آزمون و کسب نمرات در دروس مورد نیاز برای تغییر رشته، باید معدل تمام دروس پایه دهم را در طول سال تحصیلی کسب کند و این تغییر می کند. رشته تحصیلی در واقع سخت تر از سال های قبل است، بنابراین دانش آموزان و والدین باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
گرایش به ریاضی افزایش یافته است!
تجلی نیا درباره اینکه آیا تمایل دانشجویان به تحصیل در انتخاب رشته تغییر کرد؟ مثلا آیا گرایش به رشته های فنی و حرفه ای رشد کرده است؟ وی می گوید: بررسی آمار چند سال اخیر نشان می دهد که گرایش به شاخه فنی و حرفه ای و کاردانی نزدیک به 50 درصد و گرایش به شاخه نظری هر سال 50 درصد بوده است. طی سال تحصیلی گذشته روند دانشجویان به سمت رشته های فنی و حرفه ای افزایش یافته و گرایش به رشته های حرفه ای اندکی کاهش یافته است.
برای اطلاع از روند جهت گیری مدرسه برای دانش آموزان کلاس سوم تابستان امسالبا امیر تجلی نیا مدیرکل امور آموزش و مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت و گویی داشتیم.
نمرات دانشجو برای انتخاب رشته بر اساس معیارهای ذکر شده در بالا محاسبه می شود و پس از مرتب سازی از بالا به پایین، اولویت های دانشجو در هر رشته در فرم شماره 6 گرایش تحصیلی ثبت می شود.
امسال بنا داریم به هر دانش آموزی با توجه به شرایط و ویژگی های شخصیتی، علاقه و استعداد، چندین شغل و زمینه کاری و مهارتی را به هر دانش آموز ارائه دهیم و در جلسات مشاوره انفرادی با دانشجویان، در صورتی که دانشجو بر اساس ارزیابیهای انجام شده برای ورود به جریانهای فنی و در صورت وجود مهارت مناسب، مشاور مدرسه آنها را به سمت این جریانها هدایت میکند، البته لازم به ذکر است که انتخاب جریان توسط دانشآموزان و اولیای آنها انجام میشود. و مشاوره فقط برای کمک به انتخاب مناسب و مطلوب است.
آیا انتخاب رشته مورد نیاز است؟
البته در آمار سال تحصیلی گذشته نسبت به سال قبل، نرخ رشد گرایش به علوم تجربی کاهش و علوم انسانی کاهش و گرایش به علوم ریاضی افزایش یافته است. همچنین روند حرکت به سمت حوزه علوم و معارف اسلامی در چند سال گذشته تقریبا ثابت بوده است.
گفتگوی چهره به چهره خبرنگار تسنیم با امیر تجلی نیا; مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی و طاهره فدائی; دفتر معاونت شورا بعدازظهر یکی از روزهای اردیبهشت ماه در ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
از این رو تنها بخشی از مصاحبه را منتشر کرده ایم که برای دانش آموزان پایه نهم بسیار مهم است.
شاید بسیاری از والدینی که تجربه انتخاب رشته فرزند خود و فارغ التحصیلان اخیر را داشته اند به خوبی به این واقعیت واقف باشند که در سال های اخیر انتخاب رشته اولیه دانش آموزان بر اساس نمرات و مهمتر از آن ظرفیت موجود در آموزش و پرورش بوده است. ، و در بیشتر موارد اینگونه است. منجر به محدودیت در انتخاب دامنه می شود
هر ساله در حوزه مشاوره اولویت های دانشجویی و ظرفیت رشته ها و رشته های تحصیلی را در نقاط مختلف کشور بررسی می کنیم. در سال جاری پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز از سامانه، در صورت وجود اختلاف بیش از 5 درصدی بین اولویت اول دانش آموزان هر منطقه، با ظرفیت رشته ها و رشته های موجود، در نظر داریم تا این سوال را در کمیته هدایت تحصیلی، تا گام هایی برای رفع چالش برداشته شود.
معمولاً آموزش و پرورش آمار دانش آموزانی را که در دوره دوم متوسطه تغییر رشته می دهند و در پایان سال سوم از انتخاب رشته خود پشیمان می شوند، ارائه نمی دهد. ارائه و انتشار این آمار می تواند ما را در بررسی وضعیت انتخاب رشته مناسب یاری کند.
متاسفانه در شرایطی که حتی سوالات قبل از مصاحبه برای خانم طاهره فدائلی دستیار دفتر مشاوره ارسال شد اما در نهایت روند مصاحبه کاملا کنترل شد و مسئولین نخواستند با جزئیات به خصوص در حوزه آسیب های اجتماعی است و به بیانات کلی بسنده می کنند.
در برخی موارد متوجه می شویم که دانش آموز کلاس سوم با تحمیل رشته تحصیلی از سوی اداره آموزش و پرورش مجبور به انتخاب رشته ای می شود که مورد علاقه او نیست و یا اینکه پس از انتخاب رشته به بی علاقگی خود پی خواهد برد. مطالعه در چنین شرایطی آیا امکان انتخاب رشته وجود دارد؟
به گزارش تسنیم، انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم را می توان مهم ترین اتفاق زندگی هر نوجوان برای انتخاب مسیر آینده و ورود به دنیای بزرگسالان دانست. با این حال، اغلب اوقات، ما شاهد انتخاب نادرست یا تحت تأثیر شرایط برخی از رشتههای پزشکی و زیرمجموعههای آن هستیم.
اگر دانشجو بخواهد منطقه ای را انتخاب کند که جزو اولویت های اول فرم انتخاب رشته نیست، چگونه باید اقدام کند؟ «در انتخاب رشته، 65 امتیاز برای آزمون های مشاوره تعلق می گیرد که شامل (آزمون های توانایی و تمایل هر کدام 15 امتیاز، برگه نظر دانش آموز 10 امتیاز، مشاور برگه نظرات دانش آموز 10 امتیاز، کارت نظر معلم 10 امتیاز و کارت نظر والدین می باشد. 5 امتیاز) 35 امتیاز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش آموز است.